Tussen generaties ontstaan belangrijke verschillen in de duurzaamheid en waarden van voedsel
WEST LAFAYETTE, Ind. — Voortbouwend op het onderzoek van de vorige maand, heeft de December 2023 Consumer Food Insights-rapport graaft dieper in op de relaties tussen voedseldatumlabels en de beslissing om voedsel weg te gooien. Het rapport onderzoekt ook de verschillen tussen generaties in voedselgedrag en bespreekt trends voor 2023 voor artikelen die niet meer op voorraad zijn en gewone voedingsmiddelen waarvan mensen meldden dat ze het afgelopen jaar een beperking in hun dieet vormden.
Het op enquêtes gebaseerde rapport van Purdue University Centrum voor analyse van de voedselvraag en duurzaamheid beoordeelt de voedseluitgaven, de tevredenheid en waarden van de consument, de ondersteuning van het landbouw- en voedselbeleid en het vertrouwen in informatiebronnen. Purdue-experts voerden en evalueerden het onderzoek, waaraan 1.200 consumenten in de VS deelnamen
In november peilden enquêtevragen naar de perceptie van de houdbaarheidsdatum en de houdbaarheidsdatum. Uit de gegevens bleek dat sensorische signalen, zoals geur en uiterlijk, belangrijk zijn bij de beslissing om voedselproducten met een houdbaarheidsdatum te eten of weg te gooien. Het onderzoek van december presenteerde hypothetische scenario’s waarin consumenten werd gevraagd te beslissen over het weggooien of consumeren van een voedselproduct op basis van verschillende informatiesets. Hierbij kan het gaan om het datumlabel alleen of samen met de geur en het uiterlijk.
“Het aandeel consumenten dat voedsel weggooit, neemt lichtjes af als ze weten welk type datumetiket er op staat en dat het voedsel ruikt en er ‘normaal’ uitziet,” aldus de hoofdauteur van het rapport. Jozef BalagtasProfessor van agrarische economie bij Purdue en centrumdirecteur.
In het onderzoek van december werd in elk scenario ook de bezorgdheid van mensen over het voedsel beoordeeld. “Ongeveer 30% en 45% van de consumenten geeft aan dat respectievelijk de veiligheid en de smaak een probleem vormen bij het eten van voedsel een dag na de datum”, aldus Balagtas.
Wat de duurzaamheid en waarden van voedsel betreft, ontdekten Purdue-onderzoekers aanzienlijke verschillen in hun Sustainable Food Purchasing Index bij het opdelen van de steekproef in generatiecohorten: Generatie Z, geboren na 1996; millennials, geboren 1981-1996; Generatie X, geboren tussen 1965 en 1980, en boomer-plus, geboren vóór 1965.
“Gemiddeld scoren consumenten in de oudere Gen X- en boomer-plus-generaties hoger op de index, vooral dankzij de hoge scores in de subcategorieën economie, smaak en veiligheid”, aldus Balagtas. “Het Gen Z-cohort scoorde het slechtst. Jongere generaties, vooral millennials, scoren echter hoger op het gebied van ecologische en sociaal duurzame voedselaankoop.”
De analisten zien vergelijkbare resultaten op het gebied van voedselwaarden. Jongere generaties hebben de neiging om meer gewicht te hechten aan de impact op het milieu en sociale verantwoordelijkheid bij het beslissen welk voedsel ze kopen. Oudere generaties houden vaker rekening met smaak in hun aankoopbeslissingen.
Uit het onderzoek van december bleek ook dat naarmate de voedselprijsinflatie blijft dalen, consumenten hun inflatieschattingen en -verwachtingen op vergelijkbare wijze aanpassen. Beide daalden met een half procentpunt ten opzichte van november.
“Het zal interessant zijn om te zien of deze neerwaartse trend zich voortzet en consumenten optimistischer worden over de voedselprijzen nu we het nieuwe jaar ingaan”, zegt Elijah Bryant, onderzoeksanalist bij het centrum en co-auteur van het rapport. “De verwachte voedselinflatie in de komende twaalf maanden is met 3,5% het laagste sinds de start van het onderzoek twee jaar geleden.”
Uit de gegevens blijkt dat er verschillen zijn in de voedseluitgaven per generatie. “In het bijzonder zien we dat de middengeneraties het meeste per week uitgeven aan voedsel voor hun huishoudens, vergeleken met de jongere generatie Z en boomer-plus consumenten”, aldus Bryant.
“Een sterke correlatie tussen de uitgaven en de omvang van het huishouden suggereert dat de grote uitgavenkloof waarschijnlijk het gevolg is van het feit dat er meer monden te voeden zijn”, zei hij. Het aandeel boomer-plus-respondenten dat met meerdere personen een huis deelt, is kleiner dan bij de overige generaties.
Uit enquêtegegevens van december bleek ook dat de voedselonzekerheid onder jongvolwassenen consistent groter is dan onder oudere generaties. De gemiddelde voedselonzekerheid onder de Gen Z-generatie bedraagt 32%, vergeleken met 18% voor millennials, 14% voor Gen X en 6% voor de oudste boomer-plus-groep.
“Dit is waarschijnlijk een gevolg van inkomensverschillen. Uit eerder onderzoek blijkt dat de extra werkervaring die met de leeftijd gepaard gaat, vaak samengaat met hogere inkomensniveaus. Voedselonzekerheid heeft de neiging mensen met lagere inkomens het hardst te treffen, dus dit resultaat is niet per se verrassend”, aldus Bryant.
Uit de consumententrends in 2023 blijkt dat het door consumenten gerapporteerde gemiddelde voorraadpercentage is gedaald van 18% naar 14% in vergelijking met 2022. Vorig jaar waren eieren het vaakst gemelde voedsel dat niet op voorraad was, na de wijdverbreide uitbraak van de Amerikaanse vogelgriep in 2022. , die uitmondde in 2023. Voor meer informatie over de impact van de uitbraak op eieren, zie de website van het centrum Kauw op dit! blogpost van afgelopen september.
“We vragen consumenten ook elke maand of ze voedselproducten uit hun dieet hebben beperkt”, zei Bryant. “In 2023 was suiker de meest voorkomende reactie van consumenten. Het zou geen verrassing zijn als het verminderen van de suikerinname deze maand op de lijst met goede voornemens voor het nieuwe jaar staat.”
Het Centrum voor Analyse en Duurzaamheid van de Voedselvraag maakt deel uit van Purdue’s volgende stappen in landbouw- en voedselsystemen en maakt gebruik van innovatieve data-analyse die wordt gedeeld via gebruiksvriendelijke platforms om het voedselsysteem te verbeteren. Naast het Consumer Food Insights Report biedt het centrum een online portfolio dashboards.
Auteur: Steve Koppes
Media contact: Maureen Manier, mmanier@purdue.edu
Bronnen: Joseph Balagtas, balagtas@purdue.edu; Elijah Bryant, ehbryant@purdue.edu
Agrarische communicatie: 765-494-8415;
Maureen Manier, afdelingshoofd, mmanier@purdue.edu
Landbouwnieuwspagina